görsel Kısa Film Senaryosu Yazmak – Patrick Nash

Düzgün kurgulanmış bir kısa film senaryosu yazmak isteyenlere düzgün kurgulanmış bir kitap: Patrick Nash‘ten “Kısa Film Senaryosu Yazmak“.

Kısa filmin tarihçesi, kısa film senaryosunun ne olduğu / ne olmadığı, senaryoda yapı ve uzunluk, senaryo formatları, öykü yaratma, karakterler, riskler, klişeler, senaryo yarışmaları ve senaryo örnekleri gibi konularda başucu niteliğinde bilgiler veriyor.

Kitaptan alıntılar:

  • Senaryolar daima GENİŞ ZAMAN kipiyle yazılır. (…) Sanki sahnede o an oynanıyormuş ve bir sonraki aşamada ne olacağı bilinmiyormuş gibi tüm senaryo anlık, canlı ve heyecan verici olmalıdır. Öykünün hangi dönemde geçtiğine bağlı olmaksızın, ister geçmişe dönüş olsun ister hayal, gördüğünüz her şey geniş zamanla yazılır (s. 36).
  • Senaryolar daima A4 kağıdının ya da US mektup kağıdının bir yüzüne yazılır. (…) Sahneleri numaralandırmayın, kamera açıları ve teknik ayrıntılar eklemeyin. Sayfa numarasını sayfanın sağ üst köşesine yazın fakat ilk sayfayı numaralandırmayın. Birinci sayfa başlık sayfası değil ilk sahnenin yazıldığı sayfadır (s. 91).
  • Tüm senaryolar Courier yazı tipi ve 12 punto ile yazılmalıdır (s. 83).
  • Bir senaryo sayfasının bir dakikalık ekran zamanına denk geldiğini keşfedin (s. 83).
  • Bir karakterin adı daima diyaloğundan önce büyük harflerle yazılır (s. 87).
  • Diyalog, hemen karakter adının ardından yazılır ve sayfanın sonuna 2.5 inç (6.35 cm) boşluk bırakılır (s. 87).
  • Parantez içlerini nadiren ve sadece gerçek ve önlenemez bir karmaşa riski varsa son çare olarak kullanın. Bugünlerde bu parantez içleri yalnızca diyalog içerisinde görülen ufak hareketleri tasvir etmek için kullanılmaktadır. Örnek (s. 88):

    JOHN
    (silahının horozunu kaldırır)
    Rahat ol, geç şöyle otur.

  • Senaryo yazarının görevi, duygu uyandırmak ve izleyiciye duygusal bir deneyim yaşatmaktır. (…) Bir kısa senaryo yazmak ve başarılı bir kısa film üretmek istiyorsanız tüm yeteneğinizi ve dikkatinizi yazdığınız şeyin duygusal etkisine odaklamalısınız (s. 125).
  • Çiçekli böcekli uzun nesirlerden ya da uzun soluklu tasvirlerden kaçının (s. 35).
  • Daima etken fiiller kullanın ve zarflardan uzak durun. Örneğin “yürüyor” yerine “yürür”; “yavaşça yürür” yerine “dolanır”; “yemeğe başlar” yerine “yer” vb. (s. 36-37).
  • İyi bir sözlük ve eşanlamlılar ansiklopedisi edinin (s. 37).
  • Öykünüzü zaruri unsurlara indirgeyin. Kendinize sürekli şunları sorun: “Gerçekten bu sahneye ihtiyaç var mı? Gerçekten bu diyalog gerekli mi? Değilse kesin gitsin (s. 45).
  • Göster ama anlatma: “Karakterlerinize hikayeyi anlattırmayın; onların hareketleriyle, yaptıklarıyla, aldıkları kararlarla, söyledikleri ya da söylemedikleri şeylerle öyküyü göstermelerini sağlayın (s. 35).
  • Sahneleri yazarken “geç gir erken çık” düsturunu benimseyin. Her bir sahnenin neyle alakalı olduğuna karar verin ve sahneye olabildiğince geç girin, işinizi yapın ve olabildiğince erken çıkın. Bu düstura uyarsanız hızlı işleyen sıkı bir senaryonuz olur (s. 45).
  • Bir öykü anlatın ve izleyiciyi hiçbir zaman aklınızdan çıkarmayın. Bulduğunuz konu iyi bir öykü anlatmanıza yetmez. İzleyicinin seyretmek isteyeceği bir şeyler olmalıdır (Michael Creagh Röportajı, s. 215).
  • Öyküyü oluştururken; etkileyici bir giriş yapın. Hızlı başlayın, izleyiciyi yakalayın ve öykünüzü çabuk kurun (s. 55).
  • Duygusal bağlılık yaratın ve izleyiciyle özdeşleşin (s. 55). Genelde, protagonistle özdeşleşir ve öykünün sonuna dek onu izleriz. onun ulaşması gereken bir hedef vardır ve o hedefe ne pahasına olursa olsun erişmeye kararlıdır. Bu kahramanların dürtüleri basit ya da karmaşık olabilir ama asla sıradan olmamalıdır (s. 51).
  • Orijinal olun ve klişelerden, basmakalıplardan ve tek boyutlu karakterlerden uzak durun. Bize daha önce görmediğimiz şeyi verin (s. 55).
  •  Güçlü kahramanların kendilerine yaraşır rakipleri olması gerektiğinden kötü adam da iyi tanımlanmış bir karakter olmak durumundadır. (…) Engeller olabildiğince yüksek tutulmalıdır ki başarının ödülü büyük, başarısızlığın cezası ağır olsun (s. 51).
  • Çarpıcı ve akıllı diyaloglar, akılda kalıcı alıntılar, nükteli yanıtlar ve zekice bir alt metin kullanın (s. 56).
  • Komedi konusunda özenli davranın ve ergen esprilerinden ya da bilhassa başka kültürlere karşı aşırı saldırgan ve hakaretamiz sayılabilecek şeylerden uzak durun (s. 56).
  • Bitişin iyi gizlenmiş olması önemlidir. İzleyici bunu tahmin ederse film yavanlaşacaktır. Bitişe varmak için çok oyalanmayın ki izleyicinin de tahmin için çok vakti kalmasın (s. 40-41).

One comment

Bir Cevap Yazın