görsel Pablo Picasso Kimdir? Hayatı ve Eserleri

Picasso ve Hayatı

Pablo Ruiz Picasso; 25 Ekim 1881 yılında orta sınıf bir ailenin oğlu olarak Güney İspanya kıyılarındaki Málaga şehrinde doğar. Babası bir sanat öğretmeni olan JosÈ Ruiz Blasco, annesi ise Maria Picasso Lûpez’dir  (Aslan, 2013; Başar, 2016). Efsaneye göre Picasso‘nun ölü doğduğu zannedilmiş, ancak amcasının burnuna puro üflemesi sonucu hayata dönmüştür (Urgan, 2016).

Picasso daha 14 yaşında iken, çok sevdiği 8 yaşındaki kız kardeşi Conchita difteriden vefat eder. Hayatında derin iz bırakan bu olay yüzünden Picasso‘nun hep hasta insanlardan kaçtığı söylenir (Urgan, 2016).

1901’den sonra annesinin soyadını kullandığından hayatı boyunca hep Pablo Picasso olarak anılır.

Picasso1

“Generallerin elindeki savaş araçlarından daha tehlikeli bir şey olmadığı şakasını, sanatçılar içinde kabul etmeliyiz. Aynı şekilde, yargıçların elindeki adaletten ve bir ressamın fırçasından daha tehlikeli bir şey yoktur…” Pablo Ruiz Picasso

1895 yılında Barcelona Güzel Sanatlar Okulu‘na giren sanatçı bu dönemde bölgenin manastırına dinsel içerikli resimler yapar (Aslan, 2013; Atagün, 2016).

Güzel Sanatlar Okulu‘ndan sonra ise, 16 yaşındayken Madrid Kraliyet Akademisi‘ne onur öğrencisi olarak kabul edilir (Berger, 1989, s. 36). Buradayken yaptığı “Bilim ve Acıma” adlı yağlı boya resmine akademi sergisinde onur ödülü verilir (Atagün, 2016).

“Hiç çocukluk resmim olmadı. 12 yaşında Rafaello gibi çiziyordum” (Bernadac, 2008, s. 23) diyen Picasso, genç yaşında kazanmaya başladığı başarılarıyla adından söz ettirmiş ve resimlerinde kendine ait bir üslup yaratmıştır (Urgan, 2016). Ancak sağlık nedeniyle Madrid Kraliyet Akademisi‘den ayrılıp Barselona’ya döner.

İlk kişisel resim sergisini Şubat 1900’de Barcelona’da bir sanatçı kafesi olan “Els Quatre Gats (The Four Cat)”de açar (Aslan, 2013; Başar, 2016).

1901-1904 arasında, ilk dönem eserlerini ortaya koyan Picasso; bu eserlerinde genellikle sıradan insanları, yoksulları ve yoksulluğu, hüzünlü sirk palyaçolarını resmetmiştir. Bu melankolik tablolarında mavi tonları baskındır. Bu nedenle bu dönem Mavi Dönem (Blue Period)” olarak tanımlanır.

1904 yılından itibaren Paris’te yaşamaya başlayan sanatçı, Paris’in toplumsal yaşamına ilişkin resimler yapar ve burada Max Jacob, Matisse, Apollinaire ve Gertrude Stein gibi dönemin ünlü aydın ve sanatçılarıyla tanışır (Aslan, 2013).

The-Old-Guitarist-by-Pablo-Picasso

The Old Guitarist, 1903

İyi sanatçılar kopyalar, büyük sanatçılar çalar.” Pablo Picasso

1905-1906 arasında ikinci dönem eserlerini ortaya koyan Picasso, bu kez eserlerinde eskiye göre daha açık ve canlı renkler kullanmaya başlar. Kullandığı renk skalasında pembe ağırlı olduğundan bu dönem “Pembe Dönem” olarak tanımlanır.

Kübizmin temellerinin ise 1907 yılında Picasso’nun “Avignonlu Kızlar (Les Demoiselles d’Avignon) resmiyle atıldığı söylenebilir. Picasso ile birlikte Kübizmin temellerini atan Georges Braque’ı bile afallattığı söylenen bu resmin en büyük özelliği, estetik güzelliğin ne olduğuna ilişkin alışılagelmiş kalıpları yıkması, güzel ile çirkin arasındaki geleneksel ayrımları yok etmesi, deyim yerindeyse kendi kurallarını kendi koyan bir tavır taşımasıdır (Antmen, 2009, s. 46). “Avignonlu Kızlar (Les Demoiselles d’Avignon) dönemin en tartışmalı resmi olmasına rağmen, 20. yüzyılın ilk büyük resmi olarak kabul edilir (Aslan, 2013).

picasso

Les Demoiselles d’Avignon, 1907 (New York Modern Sanat Müzesi)

1907-1914 arasında bu farklı akımı devam ettiren sanatçı, Georges Braque ile kübizmin yaratıcısı kabul edilir. Sanatçının 1909 yılında resmettiği “Masadaki Ekmek ve Meyve Tabağı” resmi Kübizm’in ilk dönem özelliklerini taşımaktadır (İzmit İsgilip, 2014).

1908-1912 yılları arasında ortaya çıkan eserler, “Analitik Kübizm” diye adlandırılan bir dönemin ürünleridir. Kübizm akımı içerisinde Picasso ve Braque’ın yanı sıra Jean Metzinger, Albert Gleizes, Juan Gris ve Fernand Léger gibi dönemin önemli sanatçıları da yer almaktadır. Bu sanatçılar gerçeğin göründüğü gibi resmedilmesi idealine karşıdırlar. Nesneleri parçalayarak her bir boyutun aynı anda görünmesini sağlayacak bir yöntem geliştirilmişti ve bu keşif sanatçılara yeni bir anlatım olanağı sağlıyordu. Bu durum iki boyutlu tuval üzerinde nesnenin daha çok parçalara ayrılmasına ve dolayısıyla mekânın ortadan kalkmasına yol açıyordu, ayrıca renklerin insan psikolojisi üzerindeki yönlendirmelerinden de arınmak gerektiğine inanıyorlardı. Böylelikle, en yalın anlatım olanaklarıyla, resmin elemanı olan bir nesneyi çözümlemenin daha doğru olduğu kanısındaydılar (Aslan, 2013). Ayrıca kübizm dönemi Picasso’nun kariyerindeki en tutarlı olduğu dönem olarak bilinir (Başar, 2016).

1920’li yılların başında klasisizme geri dönen Picasso‘nun bu dönem eserleri arasında 1921’de resmettiği “Trois Femmes à la fontaine” (Modern Sanat Müzesi, Paris) ve 1923’te mitolojiden esinlenerek resmettiği “les Flûtes de Pan” (Picasso Müzesi, Paris) tablosu örnek verilebilir.

1937 yılına gelindiğinde modern politik resim olarak savaşı konu edinen “Guernica” tablosunu resmeder (İzmit İsgilip, 2014). Resim adını İspanya’nın Bask bölgesinde bulunan küçük bir kasabadan almaktadır. Resmin konusu İspanya iç savaşında (1936-1939) faşist Franco ve Hitler‘in yeni silahlarını deneme amaçlı bombaladıkları ve yaklaşık üç bin insanın öldüğü Guernica kenti üzerinedir (Ötgün, 2008, s. 95).

Guernika, 1937, Oil on canvas. Museo del Prado, Madrid, Spain

Guernica” Picasso’nun en ünlü eserlerinden biridir. Picasso’nun, Seine Nehri’ne bakan Saint Augustion rıhtımındaki atölyesinde “Bu resmi siz mi yaptınız?” diye soran Nazi subayına “Hayır, siz yaptınız.” cevabını vermesi; eserin dünya çapında ünlenmesini sağlamış ve Picasso’nun eseri yapış amacına destek olmuştur. Picasso resimde ölüm ve umut kaybını hissettirmek için sadece siyah, beyaz ve gri tonlarını kullanmıştır.

Picasso bu eser üzerine çalışırken şunları söyler:

“İspanya’nın mücadelesi, insanlara, özgürlüğe yapılan saldırıya karşıdır. Ressam olarak hayatım boyunca sürekli sanatın ölümüne karşı durmaya çalıştım. Benim gericilikle ve ölümle anlaşma içinde olduğumu kim bir an için bile olsa düşünebilir? … Üzerinde çalıştığım ve Guernica ismini vereceğim resimde, ve son zamanlardaki tüm eserlerimde, İspanya’yı acı ve ölüm okyanusuna batıran askeri sınıfa duyduğum nefreti açıkça göstermekteyim.”

Hitler, Paris’i işgal ettiğinde ise Picasso; Guernica tablosunun bir fotoğrafını çoğaltıp halka dağıtmıştır. Guernica bugün Madrid Reina Sofia Müzesi’nde kurşun geçirmez bir camın arkasında sergileniyor. Tabloyu 3D olarak izlemek isterseniz aşağıdaki videoya göz atın:

Yaşamı boyunca iki kez evlenen Picasso, birinci evliliğini Olga Khoklova, ikinci evliliğini Jacqueline Roque ile yapar. Birinci eşinden bir, metreslerinden üç çocuğu olur. Kadınlarla arası iyi olsa da “Kadınlar ya tanrıça gibidirler ya da paspas gibi” sözü feministleri ayağa kaldırmıştır.

Picasso, oldukça üretken bir ressamdır. Hayatı boyunca yaklaşık 13.000 kadar resim yaptığı tahmin edilmektedir. Dünya tarihinde, kendi şöhretine tanık olan neredeyse tek ressam diye bilinir.

Hayatının son dönemlerini manik obsessif bir ruh halinde geçiren Picasso, sanki ölümünü bekler gibidir. Nitekim  8 Nisan 1973’te Picasso, Mougins’te, 35 odalı Notre Dame de Vie‘da bulunan villasında vefat eder.

Sinemada Picasso:

Picasso’nun yaşamını, duygularını ve eksantrik iç dünyasını daha iyi anlamak isterseniz “Surviving Picasso” filmini öneririm. Filmde Picasso’yu Anthony Hopkins canlandırıyor.surviving-picasso-1996-08-gKaynaklar:

  • Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Aslan, E. (2013). Otto Dix, Pablo Picasso, Leon Golub ve Fernando Botero’nun Savaş Temalı Resimlerinden Seçilmiş Örnekler Üzerine Bir İnceleme Çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Atagün, Ş. (2016). Kandinsky, Miro, Klee, Picasso, Matisse Ve Dali’nin Eserlerindeki Sembolik İmajların Grafik Tasarımdaki Yansımaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul AREL Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Tasarımı Anasanat Dalı.
  • Berger, J. (1989). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Bernadac, M. L. (2008). Dahi ve Deli. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Başar, S. (2006). Toplumsal Değişimler Açısından Picasso’nun “Guernica”, El Greco’nun “5. Mührün Açılışı”, Goya’nın “Mayıs’ın 3’ü” Adlı Resimlerinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı.
  • Ötgün, C. (2008). “Sanatın Şiddeti ve Sınırları”. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi (1): 90- 103.
  • İzmit İsgilip, A. (2014). Pablo Picasso ve George Braque’ın Kübist Dönem Eserlerinde Form – Işık İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Anabilim Dalı.
  • Urgan, D. (2016). Jeffrey Hatcher’ın “Bir Picasso, Lütfen” Adlı Oyunundaki ‘Bayan Fischer’ Karakterinin Çözümlemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü  İleri Oyunculuk Programı.

Bir Cevap Yazın